Direct je administratie op orde als beginnend ondernemer, zo doe je dat! –

Ben je net begonnen met ondernemen en is je administratie nu al niet op orde? Dan is dit een artikel voor jou. Als je nieuw bent in de wereld van ondernemen komt er een heleboel op je af waar je waarschijnlijk vooraf geen rekening mee hebt gehouden. Je administratie op orde houden hoort hier vaak ook bij. In dit artikel geef ik je een aantal tips om het bijhouden van je administratie eenvoudiger te maken.

Tips voor een overzichtelijke administratie

De meest onderschatte taak waar elke ondernemer mee te maken krijgt is de hoeveelheid administratie die op je af komt als je eigenaar bent van een onderneming. Je moet bijvoorbeeld je in- en verkopen, voorraad, debiteuren- en crediteuren en een grootboek bijhouden. Je zult merken dat het met name als beginnend ondernemer lastig zal zijn om je administratie op orde te houden. Na het lezen van dit artikel heb je een aantal handvatten om meteen goed van start te kunnen met het bijhouden van je administratie.

administratie op orde

Start op tijd

Dit is naar mijn mening de meest eenvoudige, maar toch de meest effectieve tip om je administratie op orde te houden. Houdt je administratie vanaf de eerste dag dat je je bedrijf start goed bij. Laat je papierwerk niet liggen tot de laatste dag van de maand. Als je alles steeds netjes bijhoudt krijg je nooit de volledige berg administratie te zien en lijkt het allemaal opeens een stuk minder angstaanjagend weet ik uit eigen ervaring.

Berg alles op in een map

Het is belangrijk om een goed opbergsysteem te hebben voor je administratie. Maak bijvoorbeeld stapels per categorie om je administratie op orde te houden. Zo maak ik verschillende stapels met administratie die ik 1 maand, 6 maanden, 1 jaar, 2 jaar, 5 jaar of levenslang wil bewaren. Vervolgens berg ik al deze stapels op in een map en maak ik het overzichtelijk met behulp van tabbladen. De meest belangrijke documenten berg ik op in deze map met behulp van showtassen. Zo blijven deze documenten goed beschermd.

Werk digitaal

Om je administratie overzichtelijk te houden is het vaak handig om zoveel mogelijk digitaal te werken. Sla al je documenten op in de cloud. Zodat je zeker weet dat je belangrijke documenten niet verloren gaan. Daarnaast zou ik investeren in een online boekhoudsysteem. Voor startende ondernemers is dat vaak een flinke investering. Maar deze investering is het waard als je ziet hoeveel tijd het je bespaard en als je ziet hoeveel makkelijker het wordt om je administratie op orde te houden.

Hoe houd jij je administratie op orde?


Dit artikel is tot stand gekomen middels een betaalde samenwerking. Lees meer hierover in de disclaimer. Via de webshop van Bellea kunnen ook kleinere oplages van standaard ringbanden en mappen worden besteld.

>