5x dit heb je nodig als je een succesvolle eenmanszaak wilt starten –

Een eenmanszaak is de meest voorkomende bedrijfsvorm van Nederland, voornamelijk omdat het een erg laagdrempelige manier is van ondernemen. Je hebt er relatief weinig voor nodig. Alhoewel dat natuurlijk afhangt van wat je gaat doen. In dit artikel laat ik je zien wat je nodig hebt om een succesvolle eenmanszaak te starten.

Een idee

Een bedrijf starten begint natuurlijk altijd met een idee. Je wilt graag meer vrijheid in je dagelijkse leven of hebt een gat in de markt ontdekt. Vanuit daar ga je vaak verder denken. Hoe kan ik hier geld mee verdienen? Wie is hier in geïnteresseerd? Hoe zet je je product of dienst in de markt? Het kan hiervoor handig zijn om een businessplan te schrijven en deze als leidraad te gebruiken in de opstartperiode.

Startkapitaal

Het grote voordeel aan het starten van een eenmanszaak is dat je geen startkapitaal nodig hebt. Je kunt dus gewoon beginnen vanuit hobby en je kunt je direct inschrijven als eigen ondernemer. Toch is het wel verstandig om een financiële buffer te hebben. Vooral omdat er bij de eenmanszaak geen onderscheid is tussen het privé- en bedrijfsvermogen en je dus ook privé aansprakelijk bent voor mogelijke schulden. Je kunt dit bedrag natuurlijk sparen met je inkomen uit loondienst of bijvoorbeeld geld lenen bij bnp paribas. Dat laatste kan vooral handig zijn als je dure materialen moet inkopen om je beroep uit te oefenen. Maar het brengt natuurlijk al wel direct een extra risico met zich mee.

nodig-eenmanszaak

Belastingen

Je gaat met je eigen onderneming inkomstenbelasting en omzetbelasting (btw) betalen. Voor de inkomstenbelasting moet de Belastingdienst je wel eerst erkennen als ondernemer. De criteria hiervoor zijn dat je per jaar minimaal 1225 uur aan je eenmanszaak moet besteden en een bepaalde minimumwinst moet maken.
Inkomstenbelasting kun je vergelijken met loonbelasting die werknemers in loondienst betalen. Deze wordt in het geval van loondienst automatisch berekent, maar als eigen ondernemer moet je dat zelf doen.
Als de Belastingdienst je erkent als ondernemer maak je aanspraak op voordelen zoals de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Verzekeringen

Bij het bepalen van je uurtarief of je verkoopprijs is het belangrijk om alle kosten mee te nemen. Daar horen eventuele verzekeringen ook bij. Denk hierbij aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering of pensioenfonds. Houd er ook rekening mee dat je middels je prijs nog pensioen moet opbouwen voor een fijne, oude dag.

Inschrijven

Zo gauw je geld denkt te gaan verdienen met je eigen onderneming is het van belang je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Hiervoor heb je een bedrijfsnaam nodig en moet je een rechtsvorm hebben gekozen. Ook is het van belang om je meteen bij de Belastingdienst in te schrijven, omdat je als eigen ondernemer belastingplichtig bent.

Toen ik startte met mijn eigen onderneming konden artikelen als deze me nog wel eens beangstigen. Dat is dus maar heel normaal. Maar laat deze (voor nu) onbekende regeltjes je niet tegenhouden, maar laat ze je stimuleren om alles tot op de bodem uit te zoeken.

Heb je al een eigen onderneming? Wat had jij nodig toen je je eenmanszaak startte?


Dit artikel is tot stand gekomen middels een betaalde samenwerking.

>