Op reis gaan is natuurlijk super spannend. Het uitzoeken en eventueel weg doen van je spullen voordat je op reis gaat kan iets zijn waar je tegenop ziet en misschien vaak uitstelt. Ik ga je daarbij helpen middels dit artikel. Het is tijd voor actie! Met deze tips wordt het makkelijk om te ontspullen. Je stapt uit je hoofd en gaat over tot actie. Succes gegarandeerd!
Het opruimen van een huis, huur of koop, kan een grote onderneming zijn. Het is daarom maar al te belangrijk om een aantal maanden van te voren te beginnen met het maken van een planning. Wanneer wil je weg en staat daar een harde deadline voor? Je zal merken dat het opruimen met een goede voorbereiding echt werk scheelt. Desalniettemin, neem er ook je tijd voor. Het uitzoeken van je spullen duurt altijd langer dan je denkt.
1. Voorbereiding
Waar sla je je spullen op?
Stap 1 om makkelijk te ontspullen is nadenken over de mogelijkheden wat betreft opslag. In dit artikel gaan we kritisch kijken naar wat je niet meer nodig hebt en wat je juist wilt behouden voordat je op reis gaat. Het zou zonde zijn om voorwerpen naar de kringloop te brengen die veel voor je betekenen of fijne herinneringen oproepen. Spullen die veel voor je betekenen of je die nog makkelijk wilt kunnen inzien kun je misschien bij familie opslaan. Vraag daarom rond in je persoonlijke kring of iemand ruimte heeft hiervoor.
Een opslag huren
Een opslag huren is handig als het grote hoeveelheden spullen betreft. Wil je je prachtige bankstel houden voor als je terugkomt? Dan huur je een opslag. Misschien is het dan ook niet nodig om spullen bij familie op te slaan. Voor het huren van een opslag is enig onderzoek vereist, want je wil uiteraard wel de beste aanbieder en mogelijk eentje in de buurt van je oude woning.
Inkopen doen
Stap 2 van de voorbereiding is het in huis halen van dozen, stickers etc. om straks alles netjes op te bergen en weer terug te kunnen vinden. Denk hierbij aan:
- Stiften
- Stickers
- Dozen (vraag na of je deze kun ook huren bij de opslag)
- Labels
- Kranten
- Bubbeltjesplastic
Al het bovenstaande kun je niet vroeg genoeg in huis halen. Een aantal maanden van te voren is prima. En je zal ook merken dat het in huis hebben van deze spullen je al rust geeft. Misschien krijg je zelfs zin in het opruimen en ontspullen, aangezien deze stap het proces eindelijk echt tastbaar maakt.
Makkelijk ontspullen doe je het beste stapsgewijs. Dit geeft overzicht en creëert rust.
2. Aan de slag
Per ruimte
Eindelijk, het is tijd om de dozen te gaan vullen. Het makkelijkste is om dit stapsgewijs per ruimte aan te pakken. Dus woonkamer, slaapkamer, keuken, wasruimte en zo verder.
Hiervoor zet je al een boel dozen of kratten klaar. In de ene hoek van de kamer: mee op reis. In de andere hoek: kringloop, stort en vrienden of familie. Voordat je begint met het vullen van dozen is het belangrijk soort op soort te sorteren. Als al je vazen bij elkaar staan is het makkelijker om keuzes te maken betreft het wegdoen of bewaren ervan. Daarna kunnen de dozen gevuld worden.
Keuzes maken
Makkelijk ontspullen is een kwestie van keuzes maken. Als die prachtige vazen zo mooi op een rij staan kan het moeilijk zijn om keuzes te maken. Bedenk je dan:
- Word ik er blij van?
- Hoeveel heb ik er daadwerkelijk van nodig?
- Wat heb ik praktisch nodig?
En misschien kun je er een bepaalde vriend of familielid wel ontzettend blij mee maken. En hoe leuk zou het zijn om dat ene leuke jurkje bij een goede vriendin weer terug te zien? Deze gedachtes maken het ontspullen weer net iets makkelijker.
Waardevolle spullen
Waardevolle spullen zijn een onderdeel apart. Als je echt dingen van waarde bezit is het waarschijnlijk beter deze bij vrienden of familie op te slaan dan bij een grote opslag waar mogelijk niemand meer komt voor langere tijd.
3. Inpakken
Labelen
Als het gaat over makkelijk ontspullen dan doe je dat niet alleen per ruimte, maar ook per categorie. Label je dozen dus per ruimte, maar ook met wat er in zit. Doe de badkamerspullen bij elkaar in 1 doos en label precies wat er dan in zit.
Pannen passen misschien allemaal niet in 1 doos, label ze dan als wokpannen, hapjespannen enzovoorts. Zo is het des te makkelijker om alles straks terug te vinden. Als je hulp van vrienden of familie hebt bij terugkomst kan het best eens zijn dat zij deze doos in handen krijgen. En zonder goed label is het mogelijk dat deze doos eerst een tijd door het huis zwerft, voordat hij op de juiste plek terecht komt.
Halve dozen
Je zal mogelijk ook dozen hebben die niet helemaal gevuld zijn. Het is dan natuurlijk zonde om een halve doos weg te zetten. Zoek dan naar vergelijkbare spullen en vul de doos daarmee op. En vergeet dan niet goed te labelen.
Denk er als laatste aan dat je tijdens het inpakken de dozen niet te vol doet, zodat ze nog gemakkelijk te tillen zijn. Er zijn voor boeken zelfs speciale boekendozen, deze zijn kleiner en steviger.
4. Wegbrengen
Verzamel vrienden en familie
Inmiddels voelt je huis misschien al veel minder als een thuis. De spullen die je niet meer nodig hebt zitten in dozen en alleen de praktische dingen staan er nog. Nu is het tijd om de dozen weg te brengen en je kunt hierbij wel wat hulp gebruiken. Verzamel vrienden en familie als alles is ingepakt. Het wegbrengen van de spullen is vaak snel gebeurd. Denk hierbij aan 1 dag of een aantal dagdelen.
Een busje of aanhanger
Voor de laatste stap van het ontspullen moet je nog het een en ander regelen. Misschien een busje of aanhanger om de spullen te verplaatsen naar de opslag, stort, kringloop en familie en vrienden. Als het veel spullen zijn kun je hier een weekend voor plannen, anders red je het misschien binnen een dag. Het zal je in ieder geval zeker een aantal ritjes kosten om van al je spullen af te komen.
5. Schoonmaken
Als dan echt alles weg is, is het tijd om je woning nog een goede schoonmaak te geven en de sleutels in te leveren. Op naar een nieuw avontuur! En vergeet niet te genieten van de rust en ruimte die ontspullen je heeft gegeven.
Hulp nodig?
Deze blog is geschreven met de hulp van Heleen! Personal Organizer. Ze heeft een passie voor het opruimen van huizen. Ze is de stap tussen denken en doen. Op een pragmatische manier creëert ze daarmee ruimte om te leven of in dit geval te reizen.
Dit artikel is tot stand gekomen middels een betaalde samenwerking. Lees meer hierover in de disclaimer.