2 makkelijke en gezonde eenpansgerechten

Of dat je nu een het kamperen bent, in een camper woont of gewoon thuis bent. Eenpansgerechten zijn een kok’s beste vriend, omdat ze makkelijk zijn en met mijn tips maak je ze ook nog eens verrassend gezond. Hier 2 van mijn meest favoriete en makkelijke eenpansgerechten.

Shaks­hu­ka

Shakshuka is een gerecht wat oorspronkelijk uit het Midden-Oosten en het Noorden van Afrika afkomstig is. In bijvoorbeeld Israël eet men het daar zowel voor diner, lunch als voor ontbijt. Het is naar mijn mening de makkelijkste en lekkerste maaltijd die er is als je op zoek bent naar het ideale eenpansgerecht. En door middel van de kruiden volledig aan te passen naar smaak en de eventuele locatie waar je het maakt. Het is tevens het enige recept wat zowel glutenvrij als vegan gemaakt kan worden. Nog een extra bonus is dat je ook geen borden of bestek nodig hebt, dus weinig afwas!

Ingrediënten

  • Teen knoflook
  • Kleine ui
  • Blikje hele, gepelde tomaten
  • 1 paprika
  • 4 eieren
  • Ongesneden, donker brood
  • Paprika, chili & komijnpoeder
  • Optioneel: verse peterselie en/of koriander
simpele eenpansgerechten
Simpele en gezonde Shakshuka

Instructies

  • Snij de ui en paprika en bak het vervolgens een paar minuten in de pan met een beetje olijfolie
  • Snij ook de knoflook fijn en voeg deze toe als de ui glazig is geworden
  • Voeg 2 theelepels paprikapoeder toe, 1 theelepel komijn en ¾ eetlepel chili
  • Roer goed door om de kruiden te mixen met de groenten
  • Voeg na ongeveer een minuut de gepelde tomaten toe en maak ze klein met behulp van een lepel
  • Na een paar minuten kun je de eieren een voor een open breken boven de pan en verdelen over het tomatenmengsel
  • Plaats een deksel (of houten snijplank) over de pan, zodat de eieren ook aan de bovenkant gaar worden
  • Draai het vuur wat lager en snij de peterselie en/of koriander fijn
  • De shakshuka is klaar wanneer de eieren aan de bovenkant ook gaar zijn
  • Kruid het gerecht met peper en zout en verdeel de verse kruiden erover
  • Scheur het brood en dip in de shashuka om zo goed als vaatvrij te blijven!

Wist je trouwens dat je heel gemakkelijker allerlei kruiden kunt groeien in de camper? Het enige wat je nodig hebt is een beetje ruimte, voldoende licht en water.

Tonijnburgers

Deze tonijnburgers zijn iets meer werk en uiteraard niet vegetarisch of vegan. Bij bijvoorbeeld gebrek aan goede koeling tijdens het kamperen helemaal ideaal, omdat de tonijn niet vers hoeft te zijn. Aan 2 burgers per persoon heb je genoeg, maar je kan het ook combineren met bijvoorbeeld zoete aardappelstamppot of een heerlijke salade.

Ingrediënten

  • 2 blikjes tonijn in water
  • 2 eieren
  • Paneelmeel of beschuit
  • Snufje cayennepeper
  • Verse spinazie
  • Broodjes naar keuze
  • Optioneel: verse peterselie en klein gesneden rode ui
eenpansgerecht camping
Makkelijk koken tijdens het kamperen

Instructies

  • Begin met het laten uitlekken van de tonijn
  • Doe de tonijn in een diep bord en voeg de eieren, cayenne, peper en zout (en eventueel peterselie en ui) toe
  • Meng alles met de hand door elkaar en voeg dan paneermeel of beschuit toe totdat je een stevige massa hebt. 2 blikjes tonijn moet genoeg zijn voor 4 burgers
  • Verhit olie in de pan en bak de burgers 2 tot 3 minuten tot ze mooi bruin worden
  • Was ondertussen de spinazie en snij de broodjes open
  • Beleg de broodjes met de spinazie, tonijnburgers en eventueel een sausje
  • Lekker met je handen eten betekent wederom minder vaat!

Eet smakelijk!

Zijn er simpele eenpansgerechten die jij regelmatig maakt?

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “2 makkelijke en gezonde eenpansgerechten”

%d bloggers liken dit: