Wat is PR en hoe zet je het in voor jouw bedrij? (+vlog)

PR staat voor Public Relations, oftewel Publieke Relaties. Mijn rol als PR-expert is hierin om de mediarelaties te onderhouden en een bedrijf in een goed daglicht te zetten. Het uiteindelijke doel is dan ook om met jouw bedrijf in de media te verschijnen. Ik leg je in dit artikel graag uit wat PR precies inhoudt en wat het voor je kan doen.

Liever luisteren dan lezen?

Het doel van PR

PR omvat dus eigenlijk alles wat te maken heeft met de communicatie van een bedrijf richting de buitenwereld, waarbij het uiteindelijk de bedoeling is dat het bedrijf positieve aandacht krijgt. Ik, als PR-expert heb als taak het in een goed daglicht stellen van een bedrijf of organisatie en het onderhouden van de mediarelaties.

Is PR Marketing?

Vaak is het zo dat een PR-expert veel meer dan alleen communicatie in deze vorm doet, maar zich ook bezighoudt met een stukje marketing. Want als een bedrijf Public Relations uitbesteedt dan betekent dat dat ze willen dat jij vertelt dat dat bedrijf goed is, in de Marketing vertelt het bedrijf zelf dat ze goed zijn. Hier kan dus een overlapping ontstaan met marketing!

>> Lees hier meer over waarom PR geen Marketing is

wat is pr?

Owned en earned media

Er zijn 2 typen PR; owned en earned media. Owned media is publiciteit die je zelf uitdraagt, zoals social media, een blog en je website. Earned media is publiciteit over jouw bedrijf, zoals een interview, een retweet of openbare recensie.

>> Lees hier hoe je een PR-plan voor een jaar schrijft

Win-win

De bedoeling van PR is dat het gratis is, maar dat er een win-win situatie wordt gecreëerd. Jij levert goede content aan voor het medium en omdat het jouw artikel is, kom je zelf ook weer in het nieuws! Free Publicity noemen we dat. Dit kan door middel van een persbericht, interview, gastblog of vlog en kun je mooi aanvullen met je owned media, zoals Facebook en Instagram.

Conclusie

Conclusie is dus dat goede publiciteit ondersteunt in een goede reputatie van het bedrijf, maar de belangrijkste reden is dat het voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid zorgt. Het is voor iedereen bedoeld, juist ook voor zelfstandig ondernemers of start-ups. Die kunnen publiciteit zeker gebruiken! Eigenlijk is Public Relations er voor iedereen die zichzelf beter op de kaart wil zetten, op een laagdrempelige, betaalbare en effectieve manier. Het kost je alleen een uurloon en tijd. Maar die tijd wordt uiteindelijk omgezet naar meer klanten en dus weer meer geld.

Heb je naar aanleiding van mijn introductie over PR vragen of ben je benieuwd hoe ik je kan helpen bij het opbouwen van een goede reputatie, laat dan hieronder een reactie achter en ik neem contact met je op!

Zelf aan de slag met jouw zichtbaarheid? Download hier mijn e-book!

wat is pr e-book

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: