4 lessen die ik leerde uit het boek #Girlboss

Als vrouwelijke, startende ondernemer hoort het boek #Girlboss op je plank thuis. Het verhaal van Sophia Amoruso, oprichtster van kledinglijn Nasty Gal inspireert iedere ambitieuze vrouw.

#girlboss

Het boek heb ik inmiddels meerder keren geleden, omdat het voor mij heel herkenbaar is. Het tegendraadse, spontane, rebelse leven van deze Amerikaanse voor ze begon aan Nasty Gal leek erg op het mijne voor ik begon met Desk Dertig.

1. Geloof in je eigen product

Je kunt potentiële klanten vertellen dat je een goed product hebt, maar zonder je eigen woorden te geloven zul je de boodschap niet over kunnen brengen.
Iemand die zelfverzekerd de voordelen van zijn/haar product of dienst kan overbrengen heeft gegarandeerd meer succes!
Zo geloof ik heilig in de kracht van Public Relations en heb ik inmiddels ondervonden wat het kan opleveren, ik kan mijn verhaal nog ondersteunen met praktijkvoorbeelden ook.

2. Ken je klant

Mooi om te lezen dat ook Sophia in haar boek werkt met profielschetsen. Hoe zit mijn ideale klant er eigenlijk uit? In het geval van Sophia had dit meer betrekking op de uiterlijke kenmerken, zoals kledingstijl dan bij mij.
Zo wilde zij dat meiden echt een eigen stijl hadden en zich niet per definitie lieten volgen door de trends.
Met een profielschets kom je erachter wat de behoeften zijn van een potentiële klant en kun je daarop inspelen.

3. Accepteer niet zomaar ‘nee’

Ik heb inmiddels geleerd dat er genoeg mensen ‘nee’ zeggen om maar ergens vanaf te zijn, zonder een echte overweging te maken. Helaas is dat bij ondernemen hetzelfde geval, zelden komt een ‘ja’ zelfs makkelijk. Tegenwoordig accepteer ik tijdelijk een ‘nee’, op het moment dat iemand het druk heeft en mijn idee weigert kom ik er zeker later op terug.

4. Krijg gratis publiciteit

In mijn geval een ‘inkoppertje’, want mocht ik nu net in de publiciteit werken. Zo zocht Sophia met haar vintage kleding modebladen op en liet ze zich lokaal interviewen voor kranten en tijdschriften. Ze werkte dus grootschalig aan haar naamsbekendheid zonder er maar een dollar voor uit te hoeven geven.

Enthousiast? Koop hier het boek!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: