Het bouwen van een netwerk uitgelegd

‘Een goed netwerk is goud waard’ hoor je mensen vaak zeggen. Als je nog geen enorm netwerk hebt is het belangrijk om hierin te gaan investeren, het kan je op de lange termijn namelijk heel veel opleveren.

business babes
Foto door: By Maren Photography

Mijn netwerk was enigszins roestig, omdat ik na 3 jaar reizen weer terug stapte in een wereld die ik had achtergelaten. Direct na het starten van mijn bedrijf begon ik met netwerken om te zorgen dat mensen wisten wie ik was en wat ik precies deed.

Het balletje wat niet wilde rollen

Voor ik me inschreef bij de KvK had ik er amper over na gedacht hoe ik ervoor ging zorgen dat mensen wisten wat ik nu deed.
Uiteraard vertelde ik het persoonlijk tegen vrienden en familie, maar ik dacht door middel van het uitdelen van visitekaartjes en het hebben van een blog dat dit balletje wel zou gaan rollen.
Had ik het mis!

De eerste keer

Ik besloot mezelf in te schrijven bij lokale netwerkevenementen en vertelde hier gepassioneerd over mijn dromen en doelen. Al snel bleek dat ik hier niet de reactie op kreeg die ik hoopte, veel ondernemers durfde niet groot te dromen of kwamen echt alleen voor de gezelligheid.
Ik verliet deze bijeenkomsten vaak met nieuwe vriendschappen, maar zonder waardevolle connecties besefte ik me later.

De juiste mensen

Tot ik door kreeg dat het erom gaat dat de juiste mensen weten wat je doet. Na een goede brainstormsessie heb ik bepaald met welke mensen ik mezelf wil associëren en waar ik deze kon vinden.
Zo ga ik niet alleen naar netwerkevenementen, maar ook bijvoorbeeld naar de lancering van nieuwe producten van merken waarvan ik vind dat ze me moeten kennen.
Het bijwonen van relevante evenementen geeft me nu niet alleen heel veel voldoening, maar ik heb het idee mijn tijd echt nuttig te hebben besteed.

Foto door: By Maren Photography

Welke events?

Inmiddels besef ik me dat ik mijn tijd kostbaar is, ik reis dus alleen stad en land af als ik het idee heb dat er een bepaald event is waar ik bij hoor.
Daarom komt het tegenwoordig ook voor dat betaal om ergens aanwezig te zijn, omdat ik meerwaarde zie van een bepaald netwerk.
Zo was ik vorige week bij het Bussines Babes at the Park event van Ellen Huizinga, ik betaalde 30 euro voor een kaartje.

Niet alleen voor klanten

Netwerken heeft eigenlijk maar weinig te maken met het direct vinden van klanten, maar meer met het vinden van ambassadeurs.
Zo pitch ik kort wat doe ik, probeer mijn passie over te brengen en sta open voor feedback van mede ondernemers.
Op het moment dat iemand in hun kring op zoek is naar een PR-deskundige, dan denken ze vast aan mij!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: