Hoe stel je een medialijst samen?

Een medialijst is een document wat wordt gebruikt in de Public Relations. Een document waar je relevante media in vermeldt, inclusief contactpersonen, URL’s en de mediasoort.

Is je doel om in de media te komen, maar weet je nog niet hoe of waar, dan is het handig om te beginnen met een medialijst. Het geeft je een duidelijk overzicht van wie je al kent. Vaak is het ook zo dat het je direct focus biedt en overzichtelijk maakt welke media het meest relevant zijn.

Rubrieken

Uit mijn ervaring is gebleken dat Excel het makkelijkste werkt. Je kunt hierin mooie tabbladen maken per rubriek en een overzichtelijke opsomming heb je binnen een handomdraai.
Probeer per tabblad een rubriek te benoemen en vergeet hierbij de relevantie voor je bedrijf niet.
Per tabblad som je vervolgens de volgende dingen op.

Begin bij het begin

Ben je al eens in het nieuws verschenen? Top! Noteer vast het contactpersoon en medium in je nieuwe medialijst onder de juiste rubriek en ga hiermee verder.
Misschien heb je al redacteuren op Facebook toegevoegd, LinkedIn of Instagram? Die moeten er ook in!

Contactpersonen

Vervolgens is het verstandig om per rubriek de juiste journalisten erbij te zoeken, dit kan makkelijk door middel van LinkedIn.
Vaak vindt je onder ieder bedrijf de desbetreffende medewerkers of freelance journalisten die voor dat platform schrijven.
Wil je, net als ik, in de Vriendin verschijnen? Ga dan op zoek naar de desbetreffende redacteur. Ga op LinkedIn naar Geavanceerd zoeken -> Trefwoorden: redacteur Vriendin.

Denk breed

Stel je hebt een uitzendbureau, dan zijn banensites natuurlijke ideale plekken. Maar denk ook aan magazines en websites voor ondernemers, zoals Sprout of Business Insider voor het delen van je successen.
Als ZZP’er kun je denken aan magazines in je vakgebied, maar ook podcasts over een ondernemers mindset of radio-programma’s over geluk en groei.

Bekijk de concurrentie

Zoek publicaties op over je concurrenten en zoek de desbetreffende redacteur hierbij op.
In magazines en kranten vindt je deze vaak boven- of onderaan een artikel.
E-mailadressen en andere contactgegevens kun je daarna weer opzoeken op LinkedIn, Twitter, Facebook of een ander sociaal platform.

Work in progress

Een medialijst is eigenlijk een document wat nooit af is. Het nieuws binnen je organisatie kan van onderwerp veranderen, journalisten wisselen van beroep en er komen steeds meer media bij.

Ben je bang dat het maken van een medialijst te veel werk gaat zijn? Neem contact met me op, ik ben in het bezit van een enorm netwerk aan journalisten en weet precies welk medium het beste bij jouw bedrijf past!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: