Hoe schrijf je een PR-plan; 5 stappen voor succes.

Dus je wilt in de media komen? Je hebt een item dat het delen waard is, maar bent op zoek naar media die over je gaan schrijven. In dit stappenplan leg ik je precies uit hoe je dit aanpakt en de media niet meer om je heen kan.

Public Relations

1. Doelstelling

Een goed PR-plan begint altijd met een doelstelling. Wat wil je bereiken en hoe gaat PR je helpen je dit te bereiken? Om een doel zo concreet en haalbaar mogelijk te maken is het verstandig deze SMART te formuleren.

S = Specifiek
M = Meetbaar
A = Acceptabel
R = Realistisch
T = Tijdgebonden

2. Het item

Heb je nieuws dat je wilt delen, wil je je reputatie verbeteren of ben je op zoek naar betere zichtbaar overall? Dit bepaalt het onderwerp van jouw item en geeft je een duidelijke focus waarbij je in de volgende stappen de juiste media kan gaan koppelen.

3. Doelgroep

Je zichtbaarheid vergroten met een specifiek doel werkt het beste als jouw item in relevante media verschijnt.
Algemene publicaties op grote nieuwssites zijn natuurlijk geweldig, maar hoe relevanter, hoe beter.
Misschien weet je al heel goed wie je doelgroep is, anders is het verstandig om eens in de statistieken van je website en socials te kijken.

Radio als medium

4. Media

Naar aanleiding van het doel, item en de doelgroep wordt het nu tijd om media uit te gaan kiezen.
Welke platforms passen het beste bij wat jij over wilt dragen en sluiten naadloos aan op jouw doelgroep?
Voorbeelden van media zijn; kranten en tijdschriften, maar ook blogs, websites, influencers, radio, podcasts etc.
Som deze op en zoek hierbij de juiste contactpersoon.
Media kun je benaderen met bijvoorbeeld een persbericht of interviewpitch, maar bedenk goed welk type het beste past bij welk medium.
Houdt vervolgens goed bij wie je al hebt benaderd en of je al terugkoppeling hebt ontvangen.
Schroom niet om een journalist of contactpersoon een reminder te sturen als je niks meer hebt gehoord.

5. Contentkalender

Je zichtbaarheid optimaliseren werkt het beste als je je kansen spreid.
Een contentkalender is dus essentieel bij het behalen van je doelen.
Bedenk je dat PR een doorlopend proces is, maar mocht je bedrijf binnenkort 15 jaar bestaan, dan is dat een goed moment om met je PR te pieken bijvoorbeeld.
Ga je websites, blogs, magazines en podcasts benaderen? Spreid dan je kansen en benader ze niet allemaal in 1 keer.
Probeer in te spelen op ander nieuws of een inhaakmoment te zoeken, zoals het weer, tijd van het jaar of een item op de Issuekalender.

Heb je vragen, stel ze dan hieronder of neem contact met me op!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: