Wat is SEO? En wat kan het doen voor jouw bedrijf?

SEO is in de online wereld inmiddels een welbekende term en als jij bezig bent met je eigen bedrijf, is het van belang dat je weet wat het precies inhoudt en hoe het je gaat helpen bij het behalen van je doelen.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimisation, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Een term die veel wordt gebruikt in de online marketing, omdat het te maken heeft met het optimaliseren van de online aanwezigheid van je bedrijf.
Bij het gebruik van o.a. Google zie je, na het invullen van je zoekterm, een heleboel resultaten. De eerste zijn meestal advertenties en daaronder staan de ‘gewone’ zoekresultaten.
SEO is de term die wordt gebruikt om je website voor Google te optimaliseren, zodat je zover mogelijk bovenaan komt te staan zonder te adverteren.

M&M forming Google chocolade snoep op tafel

Hoe gaat dit in z’n werk?

Google gebruikt een heleboel bots die, zonder je website te bezoeken, je website kunnen lezen. De zoekmachine gaat dan dus niet alle teksten, foto’s en video’s op je website af om te bepalen op welk woord jouw website omhoog moet komen in de zoekresultaten. Met de hoeveelheid websites van tegenwoordig zou dat jaren duren!
Google leest aan de hand van o.a. tags, namen, categorieën en originaliteit de relevantie af.

Beoordeling

Ik ga proberen de meest makkelijke punten eruit te pakken, zodat je zelf aan de slag kan.
Je plek in Google hangt voornamelijk van de volgende factoren af;

Originaliteit
Zoekmachines worden niet happy van teksten die blind zijn gekopieerd van ander websites, probeer dus altijd teksten in je eigen
woorden te omschrijven.

Namen foto’s
Een foto met de naam ‘DSC_0042’ zegt niemand iets, maar ‘vrouwopfiets.jpg’ zegt al veel meer, waardoor je foto’s direct inhoud hebben, zonder ze ooit te hebben gezien.

Linkbuilding
Dit zijn links naar je website toe, voornamelijk relevante, belangrijke websites die direct linken naar jouw bedrijf zijn waardevol. Ook links op je website zelf als ‘klik hier‘ tellen mee.

Blog
Een statische website die nooit verandert is al snel niet meer relevant, maar een website waar wekelijks, of dagelijks iets nieuws verschijnt is veel interessanter en scoort dus ook beter!

Social media
Met het regelmatig en consistent bijhouden van je social media doe je aan linkbuilding en creëer je steeds nieuwe content, zoals op een blog.

Invullen altteksten, meta beschrijving, onderschriften, titels etc.
Er wordt tegenwoordig veel gespeculeerd over of deze allemaal nodig zijn of niet, dat laat ik in het midden. Ik vul ze allemaal in, just in case!

Google is continue bezig met het verbeteren van de zoekresultaten en dus worden de criteria steeds strenger.
Mocht je denken dat je trucjes hebt voor een beter resultaat, think again, je bent Google niet zomaar te slim af ;).

Conclusie

Denk bij alles wat je doet aan de klant! Hoe maak ik de website zo gebruikersvriendelijk mogelijk? Dat is eigenlijk de gehele clue van het verhaal.
Belangrijk om te weten is dat SEO een doorlopend proces is en niet iets wat je 1x doet en dan niet meer nodig is!
Je bedrijf en haar online activiteiten zijn continue in beweging en dus moet je blijven optimaliseren.

Heb je vragen over SEO of hulp nodig bij je optimalisering, mail me dan!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 gedachten over “Wat is SEO? En wat kan het doen voor jouw bedrijf?”

%d bloggers liken dit: